کد مطلب:292089 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:3573

چگونه برای ظهور امام زمان (ع) آمادگی پیدا کنیم؟



آیة اللّه صافی گلپایگانی

بی اعتنائی به علائق دنیوی

كسی كه به تمام علائق دنیوی بی اعتناء باشد انشاء اللّه آمادگی پیدا می كند. واللّه العالم.

آیة اللّه خزعلی

اطّلاع از حوادث منتظر و ساختن خود

باید به آن حوادث منتظر، وقوف بیشتر و اطّلاع عمیق پیدا كنیم و خود را در تمام جهات بسازیم.

آیة اللّه نوری همدانی

تسلّط بر هواهای نفسانی و فداكاری و گذشت فراوان

با خود سازی و تزكیه نفس و اجتناب از محرّمات و تلاش و كوشش جهت از بین بردن فساد و انجام امر به معروف و نهی از منكر و توجّه به ذات اقدس آن حضرت می توانیم خود را برای ظهور و یاری آن حضرت آماده نمائیم كه البتّه این، كار آسانی نیست بلكه نیاز به تسلّط بر هواهای نفسانی و فداكاری و گذشت فراوان دارد.

آیة اللّه سیّد محمّد شیرازی

عمل به وظائف دینی و تقوا

آمادگی عبارتست از: عمل به وظائف دینی و تقوا.

آیة اللّه سیّد صادق روحانی

دعا كردن و خواستن از خدا

ما مأمور هستیم برای تعجیل فرج آن حضرت دعا كنیم زیرا فراهم نمودن وسائل فرجش از قدرت همه جز خداوند خارج است و انجام آن به دعا كردن و خواستن از خداست.

آیة اللّه علوی گرگانی

تقوی و تهذیب و تزكیه اعمال و افعال

پاسخ این سؤال از قسمت دوّم جواب اوّل روشن می شود. (یعنی باید زمینه ظهور از نظر تقوی و تهذیب و تزكیه اعمال و افعال فراهم گردد تا با آمدن آن بزرگوار همه تحت فرمان صاحب الامر بوده و در انتظار صدور فرمان باشیم.)

آیة اللّه سیّد محسن خرّازی

التزام عملی به دین و پذیرش مسئولیّتهای دینی

و به یاد آن حضرت بودن و به یاد آوردن دیگران

التزام عملی به دین و پذیرش مسئولیّتهای دینی و به یاد آن حضرت بودن و به یاد آوردن دیگران می تواند انسانها را آماده ظهور نماید.

نظر شما را به این روایت جلب می كنم:

كسی كه دوست دارد از اصحاب (حضرت) قائم باشد باید منتظر آمدن او بوده و از محرّمات و مشتبهات پرهیز كند و خود را به اخلاقهای خوب با حفظ حالت انتظار بیاراید. اگر آن حضرت را درك نكرد و عمرش سر آمد و امام قائم بعد از او قیام كرد برای او مانند اجر كسانی است كه آن حضرت را درك كردند.

پس در عمل به احكام و تحصیل اخلاق و انجام وظایف دینی، جدّیّت و كوشش كنید و در حالت انتظار باشید. گوارا باد بر شما ای جماعت شیعه! كه مورد رحمت الهی قرار گرفته اید. فجدّوا و انتظروا هنیئاً لكم ایّتها العصابة المرحومة

آیة اللّه مكارم شیرازی

خودسازی و آماده باش كامل فكری و اخلاقی مادّی و معنوی

چگونگی انتظار، همواره متناسب با هدفی است كه در انتظار آن هستیم. انتظار آمدن یك مسافر عادّی از سفر! انتظار بازگشت یك دوست بسیار عزیز! انتظار فرا رسیدن فصل چیدن میوه از درخت و درو كردن محصول! انتظار فرا رسیدن فصل تحصیلی مدارس! و ...

هر یك از این انتظارها آمیخته با یك نوع آمادگی است. در یكی، باید خانه را آماده كرده و وسایل پذیرائی فراهم ساخت در دیگری ابزار لازم و داس و كمباین و ... در دیگری كتاب و دفتر و قلم و لباس مدرسه و مانند آن.

اكنون فكر كنید آنها كه انتظار قیام یك مصلح بزرگ جهانی را می كشند در واقع انتظار انقلاب و دگرگونی و تحوّلی را دارند كه وسیعترین و اساسی ترین انقلاب های انسانی در طول تاریخ بشر است. انقلابی كه بر خلاف انقلابهای اصلاحی پیشین جنبه منطقه ای نداشته و نه اختصاص به یك جنبه از جنبه های مختلف زندگی دارد بلكه علاوه بر اینكه عمومی و همگانی است، تمام شئون و جوانب زندگی انسانها را شامل می شود. انقلابی است سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و اخلاقی.

ارتشی كه در انتظار جهاد آزادی بخش بسر می برد، حتماً به حالت آماده باش كامل در می آید! سلاحی كه برای چنین میدان نبردی شایسته است بدست می آورد! سلاحهای موجود را اصلاح می كند! سنگرهای لازم را می سازد! آمادگی رزمی نفرات خود را بالا می برد! روحیّه افراد خود را تقویت می كند و شعله عشق و شوق برای چنان مبارزه ای را در دل فرد فرد سربازانش زنده نگه می دارد!

ارتشی كه دارای چنین آمادگی نیست هرگز در انتظار بسر نمی برد و اگر بگوید دروغ می گوید.

انتظار یك مصلح جهانی به معنی آماده باش كامل فكری و اخلاقی و مادّی و معنوی برای اصلاح همه جهان است! فكر كنید چنین آماده باشی چقدر سازنده است!! اصلاح تمام روی زمین و پایان دادن به همه مظالم و نابسامانیها شوخی نیست! كار ساده ای نمی تواند باشد! آماده باش برای چنین هدف بزرگی باید متناسب با آن باشد یعنی باید به وسعت و عمق آن باشد.

برای تحقّق بخشیدن به چنین انقلابی، مردانی بسیار بزرگ و مصمّم و بسیار نیرومند و شكست ناپذیر، فوق العاده پاك و بلند نظر، كاملاً آماده و دارای بینش عمیق لازم است و خودسازی برای چنین هدفی مستلزم بكار بستن عمیق ترین برنامه های اخلاقی و فكری و اجتماعی است. این است معنی انتظار واقعی! آیا هیچكس می تواند بگوید چنین انتظاری سازنده نیست؟!

منتظران راستین در عین حال، وظیفه دارند تنها به خویش نپردازند بلكه مراقب حال یكدیگر باشند و علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیزبكوشند.

آیة اللّه گرامی

انتظار فرج و حفظ اُمید خود و دیگران - عمل به وظائف دینی و عبادات

در مردم شایع است، منبری ها هم می گویند، زیاد هم در مقالات نوشته شده كه باید خود را آماده جنگیدن در ركاب امام زمان (ع) بكنیم یعنی سلحشوری و مانند اینها داشته باشیم و حتّی می گویند كه انتظار فرج هم به همین معناست.

در گذشته هم رسم بوده كه بعضی ها اسب و شمشیر در خانه هایشان نگه می داشتند و جمعه ها سوار بر مركب به بیرون شهر می رفتند و اشعاری به انتظار می خواندند. این اعمال برای اینكه به یاد امام زمان باشند اشكالی ندارد ولی به معنی انتظار واقعی نیست.

در روایات هم بیشتر این را دارد كه عبادت در سرّ با امام مستتر (یعنی امامی كه غایب است) یعنی در زمان غیبت هم شما مشغول عبادت باشید. در بعضی روایات داریم كه در خانه بنشینید و همانجا به عبادت بپردازید. یك دسته از روایات هم شبیه به این روایت است در جلد 52 بحار آمده است كه: عبادت با امام مستتر در سرّ، افضل است همانطوری كه صدقه سرّ، افضل است.

در بعضی روایات این طور دارد كه «افضل اعمال امّتی انتظار الفرج» كه امام هشتم(ع) از پدرانش تا رسول اللّه(ص) نقل كرده اند.

امام صادق (ع) باز می فرمایند: «انتظار الفرج بالصّبر» در یك روایتی كه مرحوم مجلسی نقل كرده اند و سند روایت هم بد نیست از ابی بصیر از امام صادق (ع) نقل كرده كه حضرت می فرمایند: سلمان وقتی وارد كوفه شد بلاهایی را كه در زمان بنی امیّه در كوفه اتّفاق خواهد افتاد همه را گفت و بعد گفت: در خانه ها بنشینید تا طاهر بن طاهر همانی كه فراری است از دست مردم، ظهور كند.

به هر حال آن چیزی كه از روایات بیشتر به دست می آید وظیفه ما است كه مأیوس نشویم. هر قدر جامعه فاسد و خراب شود و هر چقدر مشكلات مؤمنین زیاد شود نااُمید و مأیوس نشویم. بدانیم كه بالأخره فرج خواهد رسید. یعنی اوّلین مسئله انتظار فرج، حفظ اُمید مردم است. حالا به هر مقداری كه می توانند اصل دین و ایمان و عبادت خود را حفظ كنند. این روایات بیشتر توجّه دارد به اُمید دادن كه مبادا شیعه مأیوس شود. روایات «انتظار الفرج عباده» همین را می خواهندبگویند.

روایات زیاد است! مثلاً محمد بن فضیل می گوید از امام هشتم (ع) راجع به فرج پرسیدم. فرمودند: خود انتظار فرج هم فرج است، و بعد حضرت این آیه كریمه «فانتظروا انّی معكم من المنتظرین» را بر این مورد تطبیق كرد. در روایت ( - این آیه در سوره های اعراف/71 و یونس/102ù20 می باشد. )

دیگر «فارتقبوا انّی معكم رقیب» را بر این مورد تطبیق كرد. در روایت دیگری ( - سوره هود آیه 93، «یعنی: شما انتظار بكشید من هم با شما در انتظار هستم.» )

داریم كسی كه منتظر فرج امام زمان (ع) است مثل كسی است كه شمشیر كشیده است و در جلوی پیامبر اكرم (ص) می جنگد. این ها بیشتر برای حفظ اُمید است كه مبادا شیعه در برابر مشكلات مأیوس بشود و دست از عقیده خودش بردارد. همه این ها اُمید می دهد كه مبادا اشخاص اُمید خود را از دست بدهند. اجمالاً معنای این روایات اوّلاً حفظ اُمید است و دیگر این كه دین خودمان را حفظ كنیم تا فرج برسد. و ظاهرش این است كه چه بسا موفّق به كارهای اجتماعی نمی شوید ولی دین فردی خود را حفظ كنید. البتّه كارهای اجتماعی را نفی نمی كند ولی می خواهد بگوید مواظب قدرت خوتان باشید كه چه مقدار قدرت دارید و به اندازه قدرتتان كار كنید.

بنابراین آنچه كه وظیفه ما است در درجه اوّل حفظ اُمید كه هم خودمان اُمیدوار باشیم و هم به دیگران اُمید بدهیم و در درجه بعد اینكه هر مقدار كه می توانیم وظایف دینی و اعمال عبادی خودمان را انجام بدهیم كه لازمه آن اُمید است. بیشتر هم در این روایات، نظر به وظایف فردی است البتّه بدیهی است كه اگر امكانات وظایف اجتماعی فراهم باشد انسان باید انجام بدهد.

در روایتی داریم كه امام صادق (ع) می فرماید كه: نزدیكترین زمانی كه بنده به خدإ؛::ُص نزدیك است و خدا از او راضی است زمانی است كه حجّت الهی در میانشان ظاهر نباشد و جایش را هم ندانند ولی در عین حال می دانند كه حجّت الهی هست. (كه اشاره است به امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) در چنین زمانی در هر صبح و شام، منتظرِفرج باشید.

به هر حال این هم از روایات كه بیشتر اصرار دارند بر حفظ اُمید و انجام وظایف به مقدار امكان. بیشتر هم اصرارش به وظایف فردی است انگار كه كسی می خواهد بگوید وظایف اجتماعی را موفّق نمی شوید كه انجام بدهید و بیخودی نیروهایتان را تلف نكنید. البتّه منظور از وظایف اجتماعی یك امر به معروف و نهی از منكر جزئی نیست بلكه منظور جنگیدن با دشمن ها و گرفتن حكومت ها است.

دفتر تبلیغات اسلامی

با اصلاح خویش و ایجاد جامعه صالح

پاسخ سؤال دوّم نیز تا حدودی با توجّه به پاسخ سؤال اوّل روشن است زیرا باید كاری كنیم كه پذیرش حكومت عدل الهی در ذهن مسلمان ها و مردم دنیا فراهم شود. بنابراین با اصلاح خویش و ایجاد جامعه صالح كه با خودسازی و تهذیب نفس و اتّحاد و صمیمیّت و ایثار و فداكاری حاصل می شود و امر به معروف و نهی از منكر و سوق دادن جامعه به خوبی ها و پیكار با فرهنگ غربی، زمینه پذیرش حكومت عدل امام زمان (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) را در خود و دیگران فراهم كنیم.

طرح مباحث حكومت جهانی امام زمان (ع) و عجز همه رهبران جهان از حلّ مشكلات و فرو ماندن نظامهای بشری از اداره جهان، نیاز به تشكیل یك حكومت نمونه اسلامی دارد كه برآورنده خواسته های مردم دنیا باشد.

آیة اللّه سیّد حسن ابطحی خراسانی

تزكیه نفس و رسیدن به كمالات روحی و بسیار دعا كردن برای فرج

با تزكیه نفس و رسیدن به كمالات روحی در صراط مستقیم اهل بیت(ع) و از بعُدروحی به امام زمان (ع) نزدیك شدن، می توان برای ظهور آن حضرت آمادگی پیداكرد.

همچنین مردم مسلمان، باید برای فرج آن حضرت دعا كنند زیرا امام (ع) فرموده: «واكثروا الدّعاء بتعجیل الفرج فانّ فی ذلك فرجكم» یعنی برای فرج و نجات ( - كمال الدّین ج 2 ص 485 - احتجاج ج 2 ص 284 )

جهانیان از زیر بار ظلم و ستم، بسیار دعا كنید زیرا اگر برای خروج حضرت مهدی(ع) دعا كردید نجات خودتان هم در آن خواهد بود.

حجّة الاسلام فرحزاد

خودسازی - شناساندن حضرت - ایجاد حالت انتظار

الف - خودسازی و تهذیب نفس و ارتقاء سطح ایمان و تقوی و اطاعت اوامر الهی در خود اوّلاً و بعد در دیگران.

ب - شناساندن حضرت به مردم جهان و فراهم كردن زمینه برای ظهور با بالا بردن سطح علم و فرهنگ و معرّفی مكتب شیعه بعنوان تنها مكتب حقّ و منجی بشر.

ت - ایجاد حالت انتظار و دعا و توسّل برای ظهور حضرت در عموم مردم.

حجّة الاسلام علیرضا نعمتی

بسیج همگانی یكپارچگی شیعیان و تقاضای فرج و اصلاح روحیّات خود

باید عموم شیعیان با یك بسیج همگانی خود را آماده تشریف فرمائی آن حضرت نمایند و در اصلاح روحیّات خود بكوشند كه با ظهور آن حضرت دیگر جائی برای رشد رذایل اخلاقی باقی نخواهد ماند. آمادگی برای ظهور آن حضرت بستگی به یك بسیج همگانی دارد كه در آن اقشار مختلف مردم بطور عمده شركت داشته باشند و آغاز این حركت از اندیشمندان و نویسندگان و شخصیّتهای صاحب نظر در این باره (كه نظرات مثبت ارائه دهند) و انعكاس آن از رسانه های مهمّ و فراگیر و سوق دادن افكار ( - زیرا دیده ایم كه بعضی از اندیشمندان با تفكّری بسیار دور از تفكّر اهل بیت: با مسئله ظهور روبرو می شوند و بسیار بعید می دانند كه در زمان ما ظهور انجام شود و در نتیجه با بیان افكار خود، مردم را از امام زمان 7 و فرج آن حضرت دلسردمی نمایند. )

و توجّه مردم با روشی صحیح و حساب شده بسوی حكومت و ظهور حضرت بقیّة اللّه (ارواحنافداه) می باشد. محور این حركت بر دوپایه است:

اوّل: آنكه باور كنیم ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) بستگی به تقاضای ما از پروردگار (تقاضایی جدّی) دارد و بنا به فرمایش حضرت ولیّ عصر (روحی فداه) كه در پاسخ به سؤال قبل نقل كردیم، با یكپارچگی شیعیان در جهت یاری آن حضرت و تقاضای فرج، ظهور صورت می گیرد و باور كنیم كه ما همان مردمی می توانیم باشیم كه زمینه ساز ظهور بوده و چشمانمان به جمال آن حضرت روشن خواهدشد.

متمركز كردن توجّهات فكری و فرهنگی به سمت ظهور و نفی تبلیغات منفی

و از بین بردن این فكر شیطانی كه هنوز خیلی با ظهور فاصله داریم

دوّم: بر اساس محور اوّل، تلاشهای گسترده ای را ترتیب دهیم تا عمده توجّهات فكری و فرهنگی به سمت ظهور آن حضرت شكل گیرد.

مجدّداً تذكر می دهم كه همانند شرایط قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این كار باید صورت گیرد یعنی همانطور كه قبل از پیروزی انقلاب مردم به یكباره باور كردند كه می توان رژیم شاه را سرنگون كرد هم اكنون باور كنند كه می توان به دوران غیبت كُبری پایان داد و از خداوند خواست فرج امام زمان (ع) را برساند كه البتّه در شرایط كنونی به جهت ضعف بسیار زیاد افكار و تبلیغات، باور نمودن مطلب فوق مشكل بنظر می آید ولی باید دانست كه این ضعف فكری ما است نه واقعیّت مطلب.

واقعیّت آن است كه اگر مردم و بزرگان جامعه شیعه باور كنند با حركت یكپارچه ما، به سرعت ظهور فرا خواهد رسید درنگ را جایز ندانسته و همه نیروهای خود را در این جهت بسیج خواهند نمود ولی تاكنون و با كمال تأسّف بیشتر شیعیان و حتّی اندیشمندان آنان در تردیدند و فكر می كنند هنوز خیلی مانده امام زمان (ع) ظهور بفرماید و این فكر ضعیف و غلط را شیطان تقویت نموده و با تبلیغات منفی علیه امام زمان (ارواحنا فداه) (مانند آنكه برو دعا كن امام زمان نیاید و الّا اول گردن من و تو را می زند، یا ما لیاقت امام زمان (ع) را نداریم ما گنهكاریم یا خدا كند آقا زمانی ظهور بفرماید كه ما نباشیم زیرا با اعمال بدمان از روی ایشان شرمنده می شویم و ...)

اینها همان تبلیغات منفی است كه با اضافه شدن آن به افكار ضعیفی كه بدان اشاره شد موجبات فراموشی و دلسردی افكار عمومی از امام زمان (ع) و ظهور آن حضرت را پدید آورده و شاهد بر این سخن آن است كه در عموم مردم و آیینه افكار و توجّهات آنان كه بنگریم به ندرت از ظهور امام زمان (ع) سخن به میان می آید و بشدّت جامعه شیعه به آن حضرت بی توجّه شده است و ظهور آن حضرت را مربوط به زمان كنونی نمی داند.

گریه شبانه روز بر درد غربت و تنهایی امام عصر (ع)

این است درد غربت و تنهایی امام عصر (ارواحنا فداه) كه باید برای آن شبانه روز گریه كنیم و آن حضرت را مانند جدّ غریبش در كربلای امروز تنها و بیكس ببینیم.

حجّة الاسلام سیّد علی رضوی

تهذیب نفس - مصلح شدن و مصلح بودن - دعا برای تعجیل فرج

با تهذیب نفس و تصفیه باطن (صالح بودن و صالح شدن) و سپس امر به معروف و نهی از منكر و اصلاح جامعه (مصلح شدن و مصلح بودن) و بعد با حال انتظار واقعی، دعا برای تعجیل فرج آن حضرت نمودن.

حجّة الاسلام احمد قاضی زاهدی

ایجاد یك پذیرش عمومی

یك جهت آمادگی برای ظهور به این است كه پیش از هر چیز یك پذیرش عمومی ایجاد شود، چون عدالت آن بزرگوار چیزی نیست كه حتّی گروههایی از خواصّ مردم تحمّل آن را داشته باشند همانگونه كه در زمان حكومت جدّ بزرگوارش امیرالمؤمنین(ع) بسیاری از نزدیكان امام (ع) از عدالت آن حضرت بسوی معاویه فراری می شدند.

با تشریف فرمائی حضرتش هر كس در مكان و جایگاه شایسته خود قرار می گیرد و این برای خیلی ها سخت خواهد بود. به همین جهت مهمترین فعالیّت برای آماده سازی و ایجاد زمینه برای ظهور امام عصر (ارواحنا فداه) عادت دادن عوام و خواصّ به عدل است چون مردمی كه به عدالت تن ندهند تحمّل حكومت مهدی(ع) بر آنها سخت خواهد بود.

آیة اللّه سیّد محمّد مهدی مرتضوی لنگرودی

مهیّا كردن و انتظار كشیدن واقعی

فقط به مقدار یك عزیزتان كه مثلاً به سفر حجّ می رود وقتی خبر می دهند چند روز دیگر می آید چگونه خود را آماده می كنید و چه چیزها مهیّا می نمایید و چه نحوه انتظار می كشید؟! هر چند بیش از این انتظار لازم است ولی همین مقدار انتظار برای عموم كافی است.

آیا درباره آن ولیّ كونین اینگونه انتظار داریم؟! البتّه خیر! مگر در بعضی از اشخاص و آن هم با چند گل بهار نمی شود.

آیة اللّه خاتم یزدی

استواری ایمانی و عقلانی

قرآن كریم وراثت حاكمیّت بر جهان را از آنِ «عبادی الصّالحون» می داند ( - سوره انبیاء آیه 105 )

و برای رسیدن به چنین صلاحیّتی اطاعت احكام قرآن و همه معصومین لازم است بگونه ای كه با استواری ایمانی و عقلانی به آن چنان لیاقت و صلاحیّتی دست یابیم كه كلام امام صادق (ع) كه درباره یاران حضرت مهدی (ع) فرمود: «فانّ الرّجل منهم یعطی قوّة اربعین رجلاً و انّ قلب رجل منهم اشدّ من زبر الحدید لو مرّوا بالجبال الحدید لتدكدكت.» درباره ما تحقّق پیدا كند.

( - منتخب الأثر ص 426 (یعنی: پس بدرستی كه به هر مردی از آنها نیرو و قوّت چهل مرد داده می شود و قلبشان از پاره آهن سخت تر است و اگر بر كوههای آهن بگذرند آن كوهها از هم پاشیده می شوند.) )

آیة اللّه شاه آبادی

تزكیة النّفس فی البُعد ...

«تزكیة النّفس فی البعد العقلی و القلبی و الجوارحی.»

(تزكیه نفس و پالایش عقل و قلب و جوارح از تمام نقائص مربوط به آنها.)

آیة اللّه یثربی

خودسازی از جهت معرفت و عمل و اخلاق

همه می دانیم كه ائمّه معصومین (ع)، مظهر قدرت خداوند در روی زمین بودند ولی وقتی قیام می نمودند كه حجّت بر آنان به علّت اطاعت و بیعت مردم تمام شود همانگونه كه در زندگی مولی امیرالمؤمنین (ع) مشاهده گردید؛ و در غیر این صورت ناگزیر از حكومت بر مسلمین رفع ید می نمودند و احیاناً مورد اعتراض شیعیان خود هم قرار می گرفتند كه چرا قیام نمی كنید، پاسخ می شنیدند كه ناصری نداریم تا قیام كنیم مع الوصف در پاسخ كسانی كه بر عمر خود تأسّف می خوردند كه همه روزه آماده قیام شما بودم ولی به مراد نرسیدم می فرمودند: اجر تو ضایع نمی شود. خداوند اجر منتظرین قیام حجّت خدا را به تو می دهد امّا آن حجّتی كه باید به انتظار او بود چندمین از اولاد من، حجّة بن الحسن المهدی(ع) است كه (به علّت لیاقت و حمایت مردم زمانش) عالَم را پُر از عدل و داد خواهد نمود بعد از آنكه پر از ظلم و جور شده باشد.

و از بعضی مدارك، استفاده می شود كه علّت تأخیر ظهور آن حضرت عدم لیاقت ماست پس اگر علاقه به تعجیل فرج آن حضرت داریم باید به خودسازی از جهت معرفت و عمل و اخلاق بپردازیم. نمونه این خودسازی و آمادگی را بالعیان در اصحاب و پیروان امام خمینی (قدس سرّه) دیدیم كه مانند اصحاب كربلا (ع) از هیچ قدرتی نهراسیدند و از ایشان تا دم مرگ حمایت نمودند و آثار این قیام مقدّس را همه روزه شفّافتر مشاهده می نمائیم.

حجّة الاسلام سیّد جعفر رفیعی

انجام فرائض و پرهیز از محرّمات و امر به معروف و نهی از منكر

مهمترین برنامه شخصی كه منتظر ظهور حضرت بقیّة اللّه (ارواحنا فداه) است به فكر آن هدف بزرگ از هیچ كوشش و تلاشی فروگذار نخواهد بود. لذا هر فرد مسلمان باید دائماً مشغول فرائض و واجب خود باشد و از منكرات و محرّمات در پرهیز باشد و فریضه امر به معروف و نهی از منكر را كه یكی از بزرگترین قِسم جهاد می باشد انجام دهد تا زمینه ظهور آن حضرت فراهم شود چنانچه در روایات فرموده اند: «جهاد كنید با منكر و بغض منكر را در قلبهایتان ایجاد كنید تا برسید به امر خداوند و اطاعت خداوند.»

( - جامع السّعادات ج 2 ص 247 )

آیة اللّه سیّد مرتضی موسوی اصفهانی

منتظر واقعی شدن - دعا برای فرج - صدقه برای سلامتی آن حضرت و ...

آمادگی برای ظهور آن حضرت به این نحو است كه خود را منتظر واقعی بدانیم و برای فَرَج آن حضرت دعا كنیم كه افضل و برتر اعمال است و خود را به اعمال شایسته و نیكو زینت بدهیم و برای فرج آن حضرت دعاهائی كه ذكر شده بخوانیم و برای سلامتی آن حضرت، صدقه بدهیم و هرگاه اسم آن حضرت برده شود تعظیم كنیم و از جا بلند شویم كه ائمّه ما چنین می كردند و طوری باشیم كه اگر گفتند فردا ظهور می كند، ما آمادگی كامل را داشته باشیم.

آیة اللّه محمّد جعفر خوشنویس

پاك كردن خود از گناهان و خودسازی و بازسازی صحیح زندگی

آمادگی برای هر چیزی باید متناسب با آن چیز و مقتضیّات آن باشد و لذا باید دید اصلاً ظهور و قیام حضرت بقیّة اللّه الأعظم (عجّل اللّه فرجه الشّریف) برای چیست؟

اگر دانستیم كه این قیام و این حركت برای احیای عدل، و اقامه قسط و برپایی حكومت حقیقی الهی و پیاده كردن ارزشهای دینی است و تحقّق این اهداف مقدّس جز با وجود رهبری معصوم، و پیروان و سربازانی پاك و مؤمن و معتقد امكان پذیر نیست، پاسخ به مقدار زیادی روشن می شود.

ما باید خود و زندگی و محیط خود را از مسائلی كه سبب می شود جزو این سربازان و پیروان نباشیم، پاك كنیم. ما باید خود را با معیارهایی كه در روایات برای جنود حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف)، بیان شده تطبیق بدهیم؟!!

چگونه می شود ما كه وجودمان با گناه های نابخشودنی آلوده است در زمره یاران صدّیق آن حضرت باشیم یا حدّاقل مورد لطف و عنایت و توجّه آن حضرت، امروز یا بعد از ظهور و حضور آن امام آگاه و عالم به احوالمان، قرار گیریم؟!!

چگونه ممكن است ما كه زندگی و موجودی های مان از مال دنیا، آمیخته با حقوق شرعی پرداخت نشده به اهلش، یا حقّ مردم می باشد، در ركاب امام آگاه و مطّلعی قرار گیریم كه ظهورش برای رساندن حقّ به صاحب حقّ، و جلوگیری از ظلم و ستم، و غصب و تعدّی است؟!

پس آمادگی ما به این است كه از همین ساعت اقدام به خودسازی خویش و بازسازی صحیح زندگیمان كنیم و خود و زندگی خود و خانواده خود را بتدریج، امّا بطور جدّی با معیارهای دینی تطبیق بدهیم تا حدّاقل امروزه كه حضرت بقیّةاللّه الاعظم (روحی فداه) از آن آگاهی می كنند، مورد توجّه و عنایت و لطفش قرار بگیریم و سعادت آن را پیدا كنیم كه به هنگام ظهورش اگر هم در قید حیات نیستیم، زنده شویم و در ركابش برای تحقّق اهداف عالیه و مقدّسه اش جهاد كنیم، إن شاء اللّه. (به دعای عهد توجّه كنید...)

آیة اللّه سیّد محمّد حسینی قزوینی

داشتن تقوای در سطح بالا، ایمان قوی و یقین كامل

با توجّه به روایاتی كه در باره یاران حضرت وارد شده: داشتن تقوای در سطح بالا، ایمان قوی و یقین كامل.

حجّة الاسلام محمّد حسن گنجی فرد

دوری از معاصی - خواستن فرج - ترك غفلت از یاد آن حضرت

مَثَل مردم در زمان غیبت همانند دانش آموزان مدرسه ای است كه شورش كرده و كلاس درس را به هم زده و نگذاشته اند معلّم درسش را بدهد و یا همانند مریضی است كه با افكارواهی و تخیّلاتِ خودش یا القاء اطرافیان از طرز مداوای دكتر بدَش آمده یا ترسیده و از بیمارستان و اینكه تحت مداوا قرار گیرد، فرار كرده است.

اگر دقّتی در نوع رفتار مردم در هر زمانی بكنیم جنبه عینی همین مثالها را در جوامع می بینیم. مدارسِ آیات اهل بیت (ع) بخاطر بی اعتنایی های مردم تعطیل شد و اطبّای دوّارٌ بِطّبه مورد رجوع كسانی كه با فكر ناقص بشری به برآوردن نیازهای روحی و جسمی شان پرداختند، قرار نگرفتند و با القائات شیطان صفتان به یافته های خودشان دلگرم شدند و از آغاز غیبت امام عصر (ع) با عمومی شدن این حالت در مردم، كم كم این طبیب مهربان از صحنه زندگی مردم كنار رفت چون شیاطین تا توانستند مردم را از ایشان ترساندند و او را كه «رحمةٌلِلعالمین» است ترسناك و خونریز معرّفی كردند.

با توجّه به این مقدّمه، معنای ظهور، بازگشت دانش آموزان دنیا است به كلاس درس اهل بیت (ع) یا برگشتن مریض ها است به بیمارستانِ معصومین(ع) و آمادگی برای ظهور موقعی ایجاد می شود كه این دانش آموزان بخاطر اینكه تحت تربیت صحیحی نبوده اند به جهل خودشان پی ببرند یا در مثال دیگر، مریض ها به خطرناك بودن امراضشان و لزوم مداوای سریع، آن هم نزد اطبّای حاذقی كه خدا برای بشر گذاشته، یقین كنند.

پس آمادگی عملی وقتی است كه مردم به این معلّم واقعی و طبیب دردها احساس نیاز بكنند. آن وقت می شود گفت مِثل دانش آموزی هستند كه مودّب سر كلاس نشسته و منتظر است تا معلّم وارد كلاس شده، درسش را شروع كند یا مثل مریضی است كه یقین كرده فقط به دست این دكتر خوب می شود و خود را در بیمارستان بستری نموده است.

بعضی افراد در مقابل كسانی كه تبلیغ آن حضرت را می كنند از روی بی محبّتی می گویند: «حالا حالاها حضرت نمی آید» و یا چون می خواهند برای عموم مردم، ظهور حضرت را دور وانمود نمایند در تشبیه، وقت آزادی زندانی بیشتر از ابد و باز پرداخت بدهی غیر قابل وصول را تا انقلاب مهدی (ع) معرّفی می كنند!

آیا ما می توانیم ادّعا كنیم كه با خدا و انبیاء و معصومین (ع) درباره فرج امام زمان(ع) هم دل و هم زبان هستیم؟!

آیا آن چه آنها فرموده اند كه امر فرجشان یك شبه اصلاح می شود و یا فرموده اندصبح و عصر منتظر آمدنش باشید و یا فرموده اند همانند شهاب آسمانی كه ناگهانی در آسمان پدیدار می شوند ناگهانی در میان مردم ظهور خواهد فرمود آیا عقیده ما هست؟!

آیا از این كه همان حرف ائمّه قبلی را بگوئیم دریغ نداریم؟! یا حتّی از یاری زبانی هم مضایقه می كنیم تا چه رسد به یاری عملی ائمّه اطهار (ع) در زمان زندگیشان؟!

اكنون ما علاوه بر این كه در زمان زندگی این امام عزیز هستیم با اعلام آمادگی كه خدا و خود حضرت بیان نموده اند بسیار لازم است كه به خصوص روحانیّون در توجّه دادن مردم به ساحت مقدّس ایشان بیش از پیش بكوشند و همان طور كه از ما خواسته اند روحانی و دانشجو و معلّم و كسبه و همه و همه یكپارچه در دوری از معاصی و خواستن فرجشان از خدا همدل شویم و غفلت از یادشان را ترك كنیم.

آیة اللّه عادل علوی

تمیز كردن خانه دل و دعا كردن و انتظار

اگر منتظر مهمان هستیم خانه را تمیز می كنیم و منتظران حضرت باید خانه دل كه حرم اللّه است را تمیز كنند، طاهر و مطهّر، پاك و منزّه همراه دعا و انتظار.

حجّة الاسلام سیّد كاظم حسینی میانجی

فرمان بردار بودن لازم و بدون چون و چرا

فرمان بردار بودن لازم مثل مالك اشتر و هارون مكّی (رضوان اللّه علیهما).

اگر فرمان صادر شد: «برو میان تنور» بدون چون و چرا و بدون درنگ و معطّلی در میان آتش قرار گیرد.

حجّة الاسلام صفایی بوشهری

آمادگی اجتماعی و آمادگی فردی

آمادگی برای ظهور حضرت (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) در دوبخش است:

1 - اجتماعی: كه ایجاد آمادگی فكری و اندیشی و عملی و جهادی جوامع شیعی برای حضور هرچه باشكوهتر و مخلصانه جهت مجاهدت به رهبری حضرت ولیّ عصر(ع) برای استقرار حكومت دینی واحد شیعی در جهان.

2 - فردی: برای آمادگی خویش جهت ظهور حضرت، اعمالی نیاز است كه عبارتند از: انجام دقیق و مخلصانه اعمال و وظائف شرعی و دارا بودن تقوای الهی - حمیّت و تعصّب و حسّاسیّت در دینداری - حُبّ و محبّت اهل بیت (ع) - كسب علوم دینی و ترویج و تبلیغ معارف شیعی - آمادگی فكری و علمی برای برقراری حكومت مهدوی - اعتقاد قلبی و عمیق به وجود و غیبت امام زمان (ع) و ثبات بر استقامت بر این امر و انتظار امام - دعا و مناجات و جهاد در راه خدا - دعا و توسّل به خداوند متعال برای تعجیل در ظهور ایشان - صبر و همبستگی دینی - حمایت از علمای دین و رهپویی از آنان.

حجّة الاسلام اسد اللّه محمّدی نیا

آماده كردن زمینه برای ظهور حضرت به حدّ توان و كسب كمالات شخصی

برای ظهور حضرت ولیّ عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) باید هر كس در حدّ توانش زمینه را فراهم سازد. آمادگی هم به آن نیست كه انسان در كُنج خانه یا مسجدی بنشیند و دعا كند. بلكه دعا، یك گوشه كار است! كسی كه می خواهد بر تمام جهان حكومت كند و قسط و عدل را بر پا نماید، با توجّه به وسعت دنیا و پیشرفتهای علمی در این زمان و هنگام ظهور، احتیاج به یاران عالم، مخلص، فاضل، مدیر، مدبّر، ( - بحار الانوار ج 52 ص 391، 323، 332 - 339 )

زیرك، سیاستمدار واقعی و مجاهد در راه خداوند دارد تا برای هرگونه فداكاری اعمّ از فرهنگی، نظامی، سیاسی و اقتصادی آماده باشند.

حضرت علی (ع) هم برای اداره جامعه، دنبال چنین افرادی بود و صدای شكوه و ناله ایشان از دست مردم نادان، ترسو و راحت طلب در خطبه ها و نامه های نهج البلاغه تا امروز شنیده می شود.

اینطور نیست كه امام زمان (سلام اللّه علیه) از طریق اعجاز همه جهان را فتح كند و بعد هم بفرماید: «مردم بخورید و بخوابید و راحت باشید.» زیرا این كار با هدف آفرینش سازگار نیست، زیرا هدف از خلقت انسان، رشد و كمال انسانی و تقرّب به سوی حقّ تعالی است در حالی كه راحت طلبی و تجمّل گرایی و فقط به فكر دنیابودن یك زندگی حیوانی است.

( - جهت اطّلاع به سوره اعراف آیه 179، فرقان 44، محمّد 12، ملك 2 مراجعه فرمایید. )

بر همین اساس، امام صادق (ع) فرمود: «لیعدّ احدكم لخروج القائم و لو سهما ...» ( - بحار الانوار ج 52 ص 366 - سفینة البحار باب عَدَّ و مانند آن ج 52 ص 139 )

برای ظهور و قیام حضرت قائم (ع) خود را مهیّا سازید گرچه این آمادگی در حدّ یك تیر باشد.

ذكر آمادگی با یك تیر به عنوان بیان مصداق و نمونه است، در حقیقت این حدیث می خواهد بفرماید: كسی كه طالب و خواهان ظهور آن حضرت است باید نهایت جهاد و كوشش را جهت زمینه انقلاب امام زمان (ع) بنماید و حداقل آن تهیّه یك تیر برای مقابله با دشمن و كمك به مجاهدین است.

حجّة الاسلام عبداللّه صالحی

دوری از خواسته های نفسانی و انجام واجبات و بلكه مستحبّات

با چشم پوشی از خواسته های نفسانی و تجملّات دنیوی و در كنار آن عمل كردن به دستورات قرآن و ائمّه اطهار (ع) می توان خود را آماده ظهور حضرتش قرار داد و به عبارتی دیگر با عمل كردن به واجبات و بلكه مستحبّات و ترك گناهان در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی اقتصادی اخلاقی شخصی، گام مؤثّری است در آمادگی پذیرش حكومت آن امام عزیز، حیاتبخشِ روح و روان به تمام انسانها.

حجّة الاسلام شیخ الرّئیس كرمانی

خودسازی - اتّحاد - خلوص - انتظار

1 - خودسازی و تزكیه نفس تا سرحد جانبازی در خدمت حضرتش.

«انّ اللّه یحبّ الّذین یقاتلون فی سبیله صفّا كانّهم بنیان مرصوص.» (بدرستی كه خداوندكسانی را كه در راه او جنگ می كنند و مانند سدّ محكم و مقاوم می مانند را دوست دارد.)

2 - اتّحاد و به هم پیوستگی.

3 - خلوص.

4 - انتظار فرج.

«فانّ فی ذلك فرجكم.» (بدرستی كه در ظهور، فرج و گشایش شما است.)

حجّة الاسلام سیّد وهّاب ضیائی

انجام فرایض - استقامت - توقّف در شبهات - مستحبّات

1- در انجام فرایض، ساعی و كوشا و مقیّد بودن.

2 - در اجتناب از محرّمات، صبر و استقامت داشتن.

3 - در مسائل شبهه، توقّف داشتن.

4 - فریضه ها را با اعمال مستحبّی (نوافل) زینت دادن.

حجّة الاسلام سیّد جواد معلّم

تمام فعّالیّتهای خود را در جهت گرایش به آن حضرت متمركز كردن

پاسخ این سؤال از جواب سؤال قبلی واضح می شود كه هر زمان بشریّت به سمت حضرت روی بیاورد این خود اعلام آمادگی خواهد بود و نیاز چندانی به كاردیگری نیست بنابراین باید تمام فعّالیّتهای خود را در جهت گرایش به آن حضرت متمركز كنیم و دیگران را هم به این سمت سوق دهیم.

آیة اللّه سیّد فخر الدّین امامی

تقویت ایمانی و تصفیه روحی و توجّه بیشتر به امور دینی

شرط موفّقیّت قیام آن بزرگوار داشتن یاران فداكار و صمیمی است. به همین دلیل منتظران آن حضرت باید از راه تقویت ایمانی و تصفیه روحی و توجّه بیشتر به امور دینی خود را به مرحله ای برسانند كه لیاقت همراهی با آن حضرت را داشته باشند و درست همان گونه كه كسی كه انتظار مهمانی را می كشد همه شرایط پذیرایی را فراهم كند شیعیان نیز باید از راههای یاد شده خویش را آماده كنند تا همین كه آن مهمان عزیز بیاید گرفتاری خاصّ نداشته باشد.

آیة اللّه اصولی

دعا برای فرج و عمل به وظایف دینی و مذهبی

دعا برای تعجیل ظهور، تاكیداً و فرا گرفتن وظایف دینی و مذهبی و عمل به آنها است بطوركامل.

حجّة الاسلام شیخ مرتضی قاسمی

اصلاح نفس و بندگی خدا - جدّاً طالب ظهور بودن - عشق به آن حضرت و ...

اصلاح نفس - تهذیب و تزكیه - بندگی و اطاعت محض از خدا و رسول خدا(ص) و ائمّه اطهار (ع) و جدّاً طالب ظهور او بودن و عشق و عرفان به مقام والایش و دههاشرطدیگر.

حجّة الاسلام شیخ عبّاس استاد آقایی

بندگی كامل خداوند و تزكیه نفس و رسیدن به حكمت الهی

بهترین راه و روش آمادگی برای ظهور باهرالنّور آن حضرت این است كه هر فردی در اجتماع به وظیفه خود آشنا باشد و حداقل وظیفه یك انسان واقعی، بندگی كامل خداوند است كه قرآن می فرماید: «ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون» جنّ و انس را خلق نكردیم مگر برای بندگی، اوّلاً محور و اساس بندگی شناخت خداوند است و اینكه می گوییم شناخت خداوند نه ذات اقدس احدیّت باشد، كه حتّی پیامبر گرامی اسلام(ص) وقتی به ذات اقدس احدیّت می رسد می فرماید: «ما عرفناك حقّ معرفتك» یعنی: ما نشناختیم تو را آنطور كه حقّ معرفتت باشد. پس منظور از شناخت این است كه انسان خودش را بشناسد تا بتواند به مسئولیّت خود پی ببرد.

وقتی خود را شناخت خداوند تمام بایدها و نبایدها در رابطه با وظائف فردی و اجتماعیش را به او الهام خواهد نمود و آن وقت است كه به وظیفه خویش پی می برد و وظیفه هر فردی جهت آمادگی ظهور آن حضرت و تعجیل در فرج مباركش آن است كه اگر در هر جنگی برای مبارزه، ادوات جنگی لازم است در انقلاب سراسری حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) اگر انسان تزكیه نفس و تهذیب روح را در رأس امورات خویش قرار دهد و تمام پرده های درونی و برونی خویشتن را پاره نموده تا به جایی برسد كه امیرالمؤمنین می فرماید: «لم اعبد ربّ لم اره»، واقعاً در درون خویش خدا را ببیند و از هر نظر چه از نظر احكام مسلّط بر تمام احكام اسلام باشد چه از نظر اعتقادی حاضر جواب در تمام امورات دینی و مذهبی باشد و از نظر اخلاقی بهترین و نیكوترین اخلاق را داراباشد.

چنانچه گفته شد در هر جنگی به ادوات جنگی نیاز است در انقلاب امام زمان(ع) احتیاج به ادوات جنگی اتمی و بلكه هیچ گونه مادّه ای نیست بلكه اوّلاً احتیاج به بمبی دارد كه از اتم و عالم اتم نمی باشد. ثانیاً اگر تمام ادوات جنگی عالَم فقطجهت تخریب ساخته شده ولی ادوات جنگی اصحاب امام زمان (ع) جهت تبدیل شدن تمام ظلمات به نور می باشد یعنی وقتی فردی می تواند خود را مهیّای ظهور آن حضرت بداند كه واقعاً در وجودش هرگونه علم و حكمت مملوّ شده باشد كه قرآن می فرماید: «یؤتی الحكمة من یشاء و من یؤتی الحكمه فقد اوتی خیراكثیرا»، آری چنین فردی با سلاحهای علمی و معنوی و ملكوتی خود اگر آماده شده واقعاً جهت ظهور آن حضرت خود را آماده نموده است.

حجّة الاسلام محمّد كاظم كاشانی

در تمام جهات خود را مطابق خواسته آن حضرت قرار دادن

و آگاه كردن مردم به مزایای بعد از ظهور

اگر بخواهیم شخصاً برای ظهور آماده شویم باید روز بروز خودمان را به آنچه مورد نظر حضرت است نزدیك نمائیم یعنی از جهت اعتقادات، صفات روحی و افكار و اعمال، خودمان را به آنچه مورد نظر حضرت است نزدیك نمائیم، چون در صورتی می توانیم طالب آن حضرت و منتظرش باشیم كه به مطالبی كه پدران آن عزیز فرموده اند عمل نموده و برای ادامه رشد روحی و حركت بسوی كمال، احتیاج به بیانات و علوم آن حضرت داشته باشیم.

حجّة الاسلام علیرضا فلاحت منش

خودسازی فردی و آمادگی كامل روحی و فكری و اصلاح دیگران

در توقیع شریف امام عصر (عجّل اللّه تعالی فرجه) به شیخ مفید آمده: «اگر شیعیان ما آماده عمل به دستورات ما شوند ظهور واقع می شود.»

این آمادگی با خودسازی فردی و خود یاری های اجتماعی و آماده ساختن زمینه هاست یعنی آمادگی كامل روحی و فكری لازم است و تنگ نظری ها، كج فكری ها و ... با موقعیّت منتظران واقعی سازگار نیست و همچنین منتظران واقعی باید مراقب دیگران باشند و در اصلاح دیگران بكوشند.

استاد محمّد حسین عابدی

ظهور آفاقی و ظهور انفسی و راههای رسیدن به آنها

ظهور بر دو قسم است: آفاقی و انفسی. مبنا و پایه ظهور آفاقی ظهور در انفس است و مبنا و پایه ظهور در انفس، متابعت و عمل به قوانین الهی است كه در اصول دین و فروع دین خلاصه می شود.

ظهور انفسی در قلب انسان است كه دارای مراحلی است كه عبارتند از: یقین قلبی، رؤیا، الهام، مكاشفه و مشاهده. ممكن است كسی حضرت را در خواب ببیند یا ممكن است حضرت را در بین خواب و بیداری كه مكاشفه است درك كند یا اینكه حضرت را ظاهراً مشاهده كند.

وقتی قلوب انسانهایی آمادگی پیدا كرد و قابلیّت از لحاظ كیفی (قابلیّت قلبها) و كمّی (نفرات) ایجاد شد طبق قاعده لطف، خداوند حجّت خود را آشكار می كند.

اختلاف ما با ادیان و مذاهب الهی هم در اصول دین و هم در فروع دین می باشد بإ؛ب ب ظظ شدّت و ضعفی كه دارد.

تنازعات بین گروههای مختلف شیعه و فصل مشترك بین آنها

بالاتر از این در خود مذهب اثنی عشری از حیث آراء و عقاید، اختلافات بسیاری است و علامت آن، پیدایش فرقه ها و گروههای مختلف هست كه هر كدام حركت و مشی خاصّ مربوط بخودشان را دنبال می كنند، حتّی دیده می شود این گروه عمل آن گروه را تكفیر و آن گروه عمل این گروه را تكفیر می نماید. گروهی از كسی پیروی می كنند و گروه دیگری از كسی دیگر، لذا بنده می گویم این تنازعات باید كنار گذاشته شود و فصل مشتركی كه اساس آن رضای حضرت صاحب الامر (ع) باشد بنا شود.

استاد علیرضا جاویدی

ایجاد بندگی كامل و محبّت پاك نسبت به امام زمان (ع)

باید در خودمان بندگی كامل را نسبت به امام زمان (ع) ایجاد كنیم كه در زیارت جامعه كبیره می خوانیم اطاعت از شما اطاعت از خداست و محبّت به شما محبّت به خداست. اگر چنین باشیم با دلی پاك از هر پلیدی و زشتی به استقبالش می رویم و جای قدومش را بوسه می زنیم. به اُمید آن روز.

حجّة الاسلام سیّد محمّد مهدی آل مجتبی (میهن خواه)

«و اعدّوا لهم ما استطعتم من قوّة و من رباط الخیل ...»

( - سوره انفال آیه 60، یعنی: «و شما در مقام مبارزه با كافران خود را مهیّا كنید تا آن حدّ كه بتوانید از آذوقه و تسلیحات و اسبان سواری برای تهدید دشمنان خدا و دشمنان خودتان كاملاً فراهم سازید ...» )

پذیرش ساحت قُدسی امام زمان (ع) به عنوان یك الگوی مطلق و كامل برای زندگی

آمادگی برای ظهور امام عصر (ع) در دو وجه است: وجه اوّل مخصوص كسانی است كه خوب و بد را تمییز می دهند و به خوب و بد عالمند و در قبال آنان این است كه باید خودشان را تحت شرایط مدّ نظر امام عصر (ع) آماده سازند یعنی ساحت قُدسی امام زمان (ع) را به عنوان یك الگوی مطلق و كامل برای زندگی از منطق و خُلق گرفته تإ؛ب ب ظ، معیشت وجود مبارك را حتّی در رابطه با تدوین خیر و شرّ برای عام و به عنوان سیره اصلی بپذیرند.

آماده شدن عوام در بُعد اضطرار

وجه دوّم در قبال عوام و یا كسانی است كه خوب و بد را تشخیص نمی دهند، كه آنان باید در بُعد اضطرار آماده شوند.

امّا در وجه اوّل لازم است چند نكته را بدانیم:

خواسته ما از امام معصوم چیست؟

اینكه اوّلاً: خواسته ما از امام معصوم چیست؟ آیا بدنبال رفاه مادّی و صوری كه در قبال ظهور و حكومت امام عصر (ع) پدید می آید هستیم و یا به دنبال زمینه سازی برای رفاه در آخرت هستیم و یا ...

باید صراحتاً عرض كنم آنانكه برای رفع حوائج مادّی به دنبال امام معصوم می گردند در گمراهی سخت بسر می برند و چنانچه اگر همین حوائج نبود هیچگاه بدنبال امام خود و ارتباط با وی و برآوردن خواسته وی نبودند و یا آنانكه در پی سعادت و رسیدن به بهشت و راحتی برزخ هستند چنانچه مطمئن شوند كه نعمتهای بهشتی گونه دیگری هم عرضه خواهد شد از مسیر امام عصر (ع) بیرون خواهد رفت.

تنها كسانی در مسیر امام عصر (ع) باقی می مانند كه ....

تنها كسانی در مسیر امام عصر (ع) باقی می مانند كه بین خود و مولا را با رشته محكمی از عشق بسته باشند و به تنها چیزی كه فكر می كنند آن است كه معشوق آنان یعنی امام عصر (ع) ناراحتی و غم و غصّه ای نداشته باشد، رفاه آنها در دلِ بی غصّه امام زمان (ع) است، شادی و سرور ایشان لبخند خشنودی امام است. برای آنها بهشت و امثال این، بازیچه ای بیش نیست، بودن در كنار امام زمان (ع)، برای ایشان بهشت است.

جنّت چو نار باشد، گر بی نگار باشد

هر جا كه یار باشد، شد جنّت برینم

آنان با كمال میل حاضرند كربلا را با تمامی مشقّات و سختیها با جان و دل بخرند كه فقط از بهشت خود یعنی امام، لحظه و آنی جدا نگردند. كسانی كه عشق آنها را مصداق بارز «صبرت علی عذابك فكیف اصبر علی فراقك» نموده است.

این دسته همان منتظرین هستند، كسانی كه هر لحظه اُمید دارند تا به وصال معشوقشان برسند، كسانی كه آذر بی امام زمانی جانشان را گداخته، منتظر یعنی عاشق مهدی یعنی كسی كه از نارضایتی امام خود شدیداً وحشت دارد و تمام همّ و غم را مبتنی بر شادی و سرور امام معصوم (ع) نموده است، دوست دارد آنچه مولایش دوست دارد و بیزار شده است از آ نچه مولایش بیزار است. شاید بهتر باشد كه عمل اینان را با همان فرمایش معصوم (ع) تطبیق كنیم كه عشق این جماعت و عاشقیشان را برترین اعمال دانسته: «افضل الاعمال انتظار الفرج.» (بهترین اعمال، انتظارفرج است)

آمادگی برای امام زمان (ع) یعنی عشق به امام عصر (ع) یعنی قطع همه وابستگیها غیر از امام زمان (ع) یعنی تمام وجود، ذكر سجود، بود و نبود، همه و همه یك كلام و آن این كه: «بقیّة اللّه الّتی لاتخلو من العترة الهادیه ... بنفسی انت من مغیب لم یخل منا ... متی ترانا و نریك ... یابن الحسن المهدی روحی فداك

وفای به عهد بسته شده شیعیان با امام زمان (ع) در یوم المیثاق

نكته دوّم، عمل به سفارش و وصیّت امام عصر (ع) به شیخ مفید است كه اگر شیعیان ما كه خدای تبارك و تعالی بر طاعت خود موفّقشان بدارد بر عهدی كه با ما بسته بودند همدل و همراه می شدند سعادت دیدار ما از آنها دریغ نمی شد ...

بیان اوّل اینكه عهدی كه در یوم المیثاق با امام عصر (ع) مبتنی بر جلب رضایت حضرت دوست و پرهیز از گناه و گوش ندادن به حرف غیر خدا و مقابله با شیطان و عدم وقف زندگی خود برای دستیابی به مادّیّات و ... را عمل می نمودیم و در این عمل راسخ بودیم و در بیان دوّم، تفرقه فی مابین خود (جمع شیعیان) را از بین می بردیم، نسبت به یكدیگر مهربان می شدیم، اختلافات را كنار می گذاشتیم، دل تنگی و گله مندی از یكدیگر را فراموش می كردیم، نسبت به هم احساس ذلّت و خضوع می كردیم و احساس كبر و منائت را كنار می گذاشتیم و ... غیبت امام عصر (ع) شكسته می شد و آقإ؛ببظظ حجّت بن الحسن تشریف فرما می شدند لیكن متأسّفانه ....؛ حضرت در ادامه نامه (حتماً با اندوه و غصّه دل) فرموده اند كه منتها خبرهایی از شما به ما می رسد كه ما را آزار می دهد .... یعنی خبر عدم عمل به عهد با ما بسته شده و یا خدای ناكرده بیعت شكنی، ... و نیز عدم دوست داشتن و مهربانی با یكدیگر و برعكس رحم و مروّت با هم، دشمنی و خصومت با یكدیگر و .....

دورویی مردم نسبت به اهل بیت(ع) و امام زمان (ع)

بدترین عمل و بزرگترین گناه مذكور در قرآن دورویی است: «كبر مقتاً عند اللّه ان تقولوا مالاتفعلون» چرا به هنگام ذكر مصیبت غُربت امیرالمؤمنین (ع) در مدینه و ( - سوره صف آیه 3 یعنی: «این كه سخن بگوئید ولی خلاف آن عمل كنید خدا را بسیار به خشم و غضب می آورد.» )

حضرت سیّدالشّهدا در كربلا، قائل به این هستیم كه اگر ما در آن مكان حضور داشتیم از ایشان دفاع می كردیم ولی هنگام عمل و یا هنگام یاری بقیّة اللّه الاعظم (امیرالمؤمنین عصر ما) كه فرا می رسد، آنچه ادّعا كردیم فراموش می كنیم؟!! آیا این همان دلیل قطع نزول رحمت و تشدید عذاب در عصر معاصر نیست؟!!